Grote rederij: Uitgifte rondvaartvergunningen moet opnieuw

Stromma, tot vorig jaar Canal Company genaamd, vindt dat het vergunningenproces voor rondvaartbedrijven opnieuw moet. Het bedrijf is één van de grootste spelers van de Amsterdamse rondvaartmarkt.

De gemeente wilde de markt openbreken door alle passagiersvaartuigen die groter zijn dan tien meter vanaf 2020 vergunningen van tien jaar te geven, in plaats van voor onbepaalde tijd. Dit was jarenlang het geval.

De vergunningen zijn een maand geleden uitgedeeld. Doordat er van alles rammelde aan de criteria die de gemeenteraad had gesteld, zijn die vergunningen niet bij de juiste boten beland. Veel klassieke en innovatieve schepen kregen er geen en dreigen naar de sloop te moeten, terwijl tientallen standaard glazen rondvaartboten hun plek in nemen.

Lees ook: Wethouder Kock moet verdeling rondvaartvergunningen verbeteren

Knip en plakwerk
Peter Duwel, directeur van Stromma, ziet met lede ogen aan hoe de gemeente 'met knip en plakwerk' de gemaakte fouten probeert recht te zetten, zo zegt hij tegen AT5. 'Kijk gewoon opnieuw naar het beleid', zegt hij.

Verantwoordelijk wethouder Udo Kock hintte in een brief aan de gemeenteraad dat oude schepen die als cultureel erfgoed aangemerkt kunnen worden, misschien alsnog een vergunning konden krijgen. Volgens Duwel kan je zo voor elke categorie boten wel een uitzondering gaan maken.

'Ze hebben alle typen passagiersvaart te snel op een hoop geveegd, en willen nu met uitzonderingen die fout gaan rechtzetten' stelt Duwel. 'Er zijn nog salonboten, en dan heb je innovatieve state-of-the-art boten, waarover ik hoor dat de gemeenteraad daar ook apart naar wil gaan kijken. Die zijn van de kleine rederijen, en die moeten natuurlijk geholpen worden, maar wij ook.'

Schroot
Het speelveld moet volgens hem voor iedereen gelijk blijven. 'Onze Hop on, hop off-boten bijvoorbeeld, dat is ook wat anders dan klassieke rondvaart, dat zijn lijndiensten op het water. Wij hebben er daar twaalf van varen, maar niet één heeft een nieuwe vergunning gekregen. Die kunnen allemaal naar de schroot.'

Lees ook: Gemeente wacht met rondvaartvergunningen: 'Wij doen nogmaals een extra check'

Duwel hoopt dat die óók alsnog een vergunning zouden krijgen. 'Maar dan zijn er zó veel uitzonderingen, dan kun je dit beleid toch niet meer uitleggen? De type schepen waar de gemeente mogelijk een uitzondering voor gaat maken, vertegenwoordigen maar een klein deel van de markt. Dat zijn de feesten en partijen. De toeristische rondvaart en de lijndiensten vervoeren miljoenen mensen over de grachten.'

Onbepaalde tijd
Omdat de rondvaartmarkt voor boten tot en met veertien meter vrij wordt gegeven, en die boten niet voor tien jaar maar voor onbepaalde tijd het water op mogen, vreest Duwel dat het een stuk drukker wordt op de grachten. Kleinere boten moeten hetzelfde aantal passagiers gaan rondvaren. 'We moeten kijken hoe die vier miljoen mensen netjes over de grachten kunnen varen. Dat gaat beter met minder grote boten dan met meer kleine.'

Lees ook: 'Udo kan vast aardig zeilen, maar van grachten heeft hij geen verstand'

Stromma heeft een brief aan de gemeenteraad gestuurd in de hoop in gesprek te kunnen met de raadsleden. Duwel: 'Kijk in z'n totaliteit naar een nieuw systeem. Neem je tijd, denk er over na. We willen geen chaos.'