Litjens op vingers getikt om vervuiling van schoonmaakwagens

Co2-reductie voor de 366 gemeentevoertuigen blijkt geen prioriteit voor wethouder Pieter Litjens (Inkoop). In de omschrijving van de aanbesteding voor het inkopen van brandstof, laat de hij de ambitie weg om de veeg- en schoonmaakwagens te vergroenen. D66 en Groenlinks overwegen nu de wethouder terug te fluiten.

Wat is er aan de hand?

De brandstof voor veeg- en schoonmaakwagens moet worden ingekocht. Wethouder Pieter Litjens (VVD) heeft bedrijven gevraagd om offertes aan te bieden. Maar Litjens heeft CO2 reductie laten vallen als maatstaf in de aanbesteding, waardoor 'biobrandstof geen schijn van kans maakt en verliest van fossiele brandstof', aldus D66 en Groenlinks. Zij overwegen nu Litjens terug te fluiten.

Om hoe veel vervuiling gaat het?

De inkoop moet gedaan worden voor 366 gemeentevoertuigen die gezamenlijk 3,8 miljoen liter per jaar verbranden. Lastig is dat de diesel-veegwagens en vuilniswagens per stadsdeel werden ingekocht en in sommige stadsdelen nog niet aan vervanging toe zijn. Daarom wordt nu gekozen om nu voor twee jaar schonere brandstof in te kopen en later over te gaan op een nieuw elektrisch wagenpark.

Wat moet er dan wel ingekocht worden?

Geen enkele oplossing is ideaal. Synthetische brandstof die gebaseerd is op gas is een goede oplossing om fijnstof terug te dringen, maar stoot juist méér C02 uit. Ook biobrandstoffen kennen nadelen, omdat daar grote stukken landbouwgrond voor nodig zijn met ontbossing als gevolg.

Desondanks neemt de gemeente de ambitie te verduurzamen serieus, aldus Marijn Bosman (D66). 'Amsterdam moet een voorbeeld zijn en duurzame innovatie met onze inkoopkracht aanjagen', zegt zij.

Wanneer worden knopen doorgehakt?

Wethouder Litjens verweert zich door te stellen dat hij de inschrijftermijn voor bedrijven om mee te dingen naar de levering, heeft verlengd. Voor aanvang van de volgende raadsvergadering gaat hij de gemeenteraad per brief op de hoogte stellen van de zaak. D66 en GroenLinks besluiten dan of de inkoop van brandstof moet worden bijgestuurd via de gemeenteraad.

Bosman: 'voor ons is het heel belangrijk dat C02-uitstoot wordt meegewogen. We moeten milieuverontreiniging gaan inperken en daarom actief zoeken naar de schoonste en groenste brandstof die beschikbaar is.'